Vakoverstijgend rekenen in het voortgezet onderwijs
Breng het rekenonderwijs op niveau met Vakoverstijgend Rekenen! WisMon begeleidt het implementatietraject of verzorgt in-school lessenreeksen.
Vakoverstijgend Rekenen helpt leerlingen van het vmbo, havo en vwo binnen enkele maanden doorstomen naar rekenniveau 3F. Daarnaast krijgen leerlingen weer plezier in rekenen. Het is daarmee een effectieve interventie die het rekenonderwijs op niveau brengt.
Meer plezier in rekenen, meer ruimte voor vakinhoud, hogere cijfers en meer jongens én meisjes die een pakket met economie, natuurkunde of scheikunde kiezen. Kortom, een wereld van verschil. Voor leerling èn docent.
Als onderwijspartner van het project Vakoverstijgend Rekenen van initiatiefnemer Kees Hooyman (rekencoördinator en docent natuurkunde, St. Bonifatiuscollege) biedt WisMon ondersteuning bij het implementatie-traject. Indien de capaciteit voor zo’n traject ontbreekt, verzorgt WisMon ook lessenreeksen op school.
Meer weten? Neem dan contact op via info@wismon.nl.
Bel mij terug Stuur mij meer informatie
Vakoverstijgend Rekenen implementeren op school

Overleg directie
Vakoverstijgend Rekenen is een schoolbrede aanpak, die inzet en geld vraagt en een verbetering van het onderwijs als uitkomst heeft. In een overleg met de directie stemmen we wensen en verwachtingen met elkaar af.

Docenten betrekken
We komen bijeen met alle docenten die met rekenen te maken hebben. We belichten de verschillen in aanpak en komen gezamenlijk tot een plan. We stellen daarna per sectie vast wat de concrete aanpak wordt, op het niveau van hoofdstukken en paragrafen. Leerlingen krijgen een A5-je met een samenvatting van de gebruikte aanpak. Deze kunnen ze bij alle vakken gebruiken.

Terugkoppeling per sectie
Het is niet eenvoudig om trucjes in methodes, routine bij docenten en onzekerheid van leerlingen te doorbreken. We zorgen ervoor dat docenten en secties zich gesteund voelen om tot een gezamenlijke aanpak te komen.

Terugkoppeling naar directie
Regelmatig bespreken we de voortgang van het traject met de directie. We melden zowel positieve stappen als hindernissen, zodat we aan het einde van het traject goed kunnen evalueren.
Vakoverstijgend Rekenen wordt mede mogelijk gemaakt door
Een rekendocent in de klas!
Ontbreekt het op jouw school aan tijd en/of capaciteit om Vakoverstijgend Rekenen te implementeren? Dan kunnen wij op jouw school een reeks lessen verzorgen voor leerlingen van leerjaar 3 en eindexamenleerlingen. Lessen kunnen ingepland worden tijdens projectweken of tijdens de uren die beschikbaar zijn om achterstanden weg te werken.
Meer weten? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Waarom vakoverstijgend rekenen?
Veel middelbare scholieren hebben moeite met eenvoudig rekenwerk, zoals rekenen met procenten of verhoudingen. Dat terwijl ze hier in de vakken economie, wiskunde natuurkunde en scheikunde toch volop mee oefenen. De oorzaak van dit probleem is dat elk vak net een andere aanpak hanteert voor dezelfde berekeningen.
Om dit probleem aan te pakken bedacht Kees Hooyman een gemeenschappelijke aanpak: Vakoverstijgend Rekenen. Tijdens een pilot implementeerde hij de methode met succes op een drie Utrechtse scholen. Daarmee is Vakoverstijgend Rekenen een bewezen effectieve interventie die leerlingen in leerjaar 3 van vmbo/havo/vwo helpt doorstomen naar rekenniveau 3f.
Het project Vakoverstijgend Rekenen is een spin-off van het project SaLVO! van het Freudenthal Instituut, en is met steun van de gemeente Utrecht en de Willibrord Stichting verder ontwikkeld door het St. Bonifatiuscollege in Utrecht. Meer weten? Ga naar vo-rekenen.nl of laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.
Meer weten over Vakoverstijgend Rekenonderwijs?
Tim neemt graag contact met je op om te kijken waar we je bij kunnen helpen.
Je kunt Tim bereiken op tim@wismon.nl of 030 – 2372135.
Bel mij terug